تبلیغات
سایلنت موبایل- پایگاه خبری دنیای فناوری - تاریخچه بادرود 2

بادرود شهری تاریخی - مذهبی است در بخش امامزاده از شهرستان نطنز در استان اصفهان در مرکز ایران که در کوهپایه شمالی کوه کرکس قرار دارد.

این بخش در 135 کیلومتری شمال اصفهان، 25 کیلومتری شمال نطنز، 60 کیلومتری جنوب شرق کاشان و 55 کیلومتری غرب اردستان در کنار شاهراه ترانزیت تهران - بندرعبارس و همچنین اتوبان قم-اصفهان قرار دارد. باستان شناسان آثار تمدن 6000 ساله را در اطراف روستای اریسمان یافته‌اند. دیاکونوف در کتاب تاریخ ماد از حمله آشور ناسیراپال (پادشاه آشور) به بادرود نوشته‌است.
جمعیت شهر بادرود در 14391 نفر است که با روستاهای اطراف آن 23211 نفر می‌شود.
گویش محلی مردم بادرود «گویش بادرودی» است که جزئی از زبان‌های ایرانی مرکزی و از شاخه زبان‌های ایرانی شمال غربی و هم خانواده با زبان مادی مانند کردی است.
دو امام‌زاده آقا علی عباس و شاهزاده محمد (از فرزندان موسی کاظم) در نزدیکی این بخش قرار دارد.
آب و هوای بادرود خشک و کویری است که تابستان‌های گرم و زمستان‌هایی سرد دارد.
شغل بیشتر مردم بادرود باغداری و کشاورزی است گرچه بخش صنعت و خدمات هم در آن رونق دارد. محصول مهم شهر بادرود انار است که به خارج از کشور هم صادر می‌شود. پس از انار میوه‌هایی مانند انجیر، انگور و سیب هم در آن تولید می‌شود.
 

بادرود سرزمین یاقوت سرخ نگاهی به تاریخ وفرهنگ شهر زیارتی ،تاریخی بادرود آنگاه كه خورشید مقدس اسلام بر سرزمین بزرگ آریائیها نتابیده بود و ایرانیان متمدن آفریده های بزرگ طبیعت چون آب ، باد ، خورشید ، آتش و خاك را برای ادای تقدس به پروردگار خویش بر می گزیدند و گرد این آفریده های خالق سبحان به نیایش و تضرع می پرداختند ، ساكنین اولیه مركز آریانشینان نیز عنصر مقدس باد را به عنوان یكی از آفریده های خدای سبحان برگزیدند و در 7000 سال پیش ضمن بوجود آوردن یكی از بزرگترین مركز مدنیت تاریخ در فلات مركزی ایران ( تحقیق در تپه باستانی قلعه اسپی بادرود توسط گروه باستان شناسی ) همنوا با باد به راز و نیاز مبادرت ورزیدند . « باد ، روز 22 هر ماه شمسی باشد و تدبیر و مصالح آن روز بدو تعلق دارد . نیك است در این روز نو بریدن ، نو پوشیدن و بر اسب نو سوار شدن » ( برهان قاطع ) در سانسكریت اوستا اسم مخصوص پروردگار و ایزد مخصوص ، عنصر باد است و نخستین پروردگاری است كه نذورات را می پذیرد . خدای باد بنا به اعتقاد كوشانیان ، احتمالاً از كلمه ایرانی« واته » (واد) ، یعنی عنصری را كه ویو(وای) بر آن نظارت دارد مشتق شده است . ( كتاب شناخت اساطیر ایران نوشته جان هینلز ) در یشتهای اوستا از باد به نام وات و واد یاد گردیده كه این كلمه امروزه در گویش بادرود به معنای باد به كار می رود . بدینسان بود كه ایرانیان هفت هزار سال پیش ، برای این احترام به این الهه مقدس دیار بزرگ و متمدن خویش را باد نام نهاد و مردان نیك سرشتش به احترام این پدیده الهی چنین سرودند كه : سرشته شد چو گل ما ز آب و خاك باد میـان بـاد نشستـیم ، هر چه بـاد ! بـاد دلـی بـه بـاد مبـاد ، آشیاـنه طوفان سرای مهر و محبت همیشه بـاد ، باد در سال 1345 همزمان با تاسیس مركز دهستان به بادرود تغیر نام یافت . این شهر از توابع استان اصفهان است كه در 130 كیلومتری شمال آن و در طول شرقی 52 درجه و 2 دقیقه و عرض شمالی 33 درجه و 41 دقیقه در كوهپایه های كركس و در 60 كیلومتری كاشان و 35 كیلومتر نطنز واقع گردیده است بادرود در گذر تاریخ بادرود بی شك یكی از كهنترین شهرهای فلات مركزی ایران است،به نحوی كه اقامتگاه بشرهنرمند و صنعتگر ایران پیش از تاریخ در این بخش بوده است . آنگاه كه شش هزار سال قبل انسانهای دیگر نقاط در درون غارها و بصورت بدوی می زیستند ، مردم این دیار شهرنشینان آغازین تاریخ بوده اند كه با دستان هنرمند خویش به ساخت ظروف مسی و سفالی زیبای كه نقش عشق و زندگی بر آن حك شده بود می پرداختند . ( اكتشاف در تپه تاریخی سیاه بوم اریسمان بادرود سالهای 81-79 توسط گروه باستان شناسی دانشگاه فرایبورگ آلمان ) بادرود در كتب معتبر تاریخی « روث وایت هاوس »در كتاب نخستین شهر ، از باد به عنوان یكی از چهارده شهر مهم دوران دودمانی آغازین در 2500 سال پیش از میلاد نام برده است . « دیا كونوف » در كتاب تاریخ ماد از حمله آشور نا سیراپال ( پادشاه آشور) به باد خبر داده است. در اواخر قرن سوم هجری قمری بادرود یكی ازمراكز مهم بین راهی اصفهان – ری بوده است ( علائق النفسیه نوشته این رسته به سال 290 هجری قمری ) . در قرن چهارم هجری قمری از باد به عنوان دیر گچین یاد شده كه منزلگهی آباد و منزه بوده است ( مسالك و ممالك نوشته ابراهیم اصطخری به سال 346 هجری قمری ) حسن ابن حسن قمی به سال 378هجری قمری دركتاب (تاریخ قم ) از باد به عنوان یكی از كاریزهای اصلی نام برده است . « سید واقف افشته ای » در وقف نامه خود كه توسط « ابو بكر ابن احمد طهرانی » در سال 857 هجری قمری نگاشته شده ، حدود مزرعه ای گوشه را به قریه باد انتساب داده است . طبق نوشته هدایت اله افوشته ای در كتاب « نقاوة الاثار فی ذكر الاخیار » در سال 988 هجری قمری ( زمان سلطنت شاه تهماسب صفوی ) مردم باد توسط مرتضی قلی خان پرناك ، حاكم خراسان قتل عام گردیدند . دهخدا در فرهنگ نامه خویش پس از شرح مختصری از اوضاع جغرافیایی بادرود به قلعه خرابه ای به نام گبری كه از آثار تاریخی این شهر بوده اشاره می نماید . از همه این منابع معتبر كه بگذریم ، گویش محلی بادرود كه ریشه در فارسی پهلوی دارد تنها گویشی است كه به عنوان یادگار پیشینیان ایران كهن در این دیار به یاد مانده است. آثار دیدنی وتاریخ بادرود از آثار تاریخی بادرود می توان به آستان مقدس حضرت آقاعلی عباس (ع) از فرزندان امام هفتم اشاره نمود .بارگاه این بزرگوار از بهترین شیوه ی معماری دوران معاصر از لحاظ گچ بری ،آئینه كاری وكاشیكاری برخورداراست .ایوان ورودی حرم به سبك معماری ایلخانیان با كاشیهای 7 رنگ زیبائی مزین گردیده است . گچ بری داخل گنبد آخرین اثر استاد رشتیان می باشد . آستانه دارای 400 باب زائر سرا با كلیه امكانات اولیه برای مسافران خسته كویر است . بازارچه ، حمام عمومی ، رستوران وانبار ظروف وفضای سبز زیبا ومناسب در جوار حرم مطهر از جمله امكاناتی است كه در اختیار زائران قرار می گیرد . گرمابه نوقه مربوط به عهد صفوی ، منزل وموزه تاریخی رهگشای (عهد قاجار) منازل زیبای محقق الدوله ومعزی (مربوط بدوران قاجار) –قلعه كرشاهی ( دوران ایلخانیان) پرستشگاه آدینه ( دوران میترائیسم ) –آب انبار حاج جامعی ( عهد پهلوی ) از جمله آثار زیبای تاریخی این شهر زیبای كویری است . پتانسیل ومزیت شهربادرود طبق سرشماری آمار جمعیت ونفوس مسكن در سال 1385 جمعیت شهر بادرود 17723 نفر وجمعیت بخش امامزاده بادرود 23500 نفر می باشند . الف) بخش گردشگری: 1-وجود بارگاه مطهر حضرت آقاعلی عباس (ع) با پذیرش بالغ بر دو میلیون مسافر وزائر از سراسر كشور. 2-محوطه باستانی سیاه بوم اریسمان با دیرینه 6500 ساله كه وجود اولین ومهمترین كارگاه ذوب فلزات تاریخ بشریت رابه اثبات رسانده است. 3-وجود طبیعت زیبا وبكر چون رملهای روان شن جهت بهره وری گردشگری كویر نوردی. 4-برخورداری از دهها منزل زیبای تاریخی وقلعه های بزرگ وابنیه عمومی نظیر پرستشگاه آدینه ،حمام نوقه،قلعه كرشاهی و... 5-وجود فرهنگ عامیانه وریشه دار بادرود در اعصار گوناگون تاریخ نظیر گویش بادرودی كه ریشه در تاریخ فارسی دری –اشكانی دارد ویكی از بكرترین گویشهای ایران زمین است . وجود مراسم خاص نوروز ،مثلها ومتلها،بازیهای محلی ومراسم خاص مذهبی نظیر عاشورا،چهل هشتم،تعزیه خوانی و... ب) بخش كشاورزی: 1- توان تأمین بخش عمده ای از مایحتاج كشاورزری استان اصفهان در بادرود(نزدیك به 50 درصد) 2-وجود بیش از 160 حلقه چاه عمیق كشاورزی،7رشته قنات دائمی برای آبیاری اراضی وباغات. 3-تأمین بخش عمده ای از محصولات لبنی استان دربادرود( عرضه بالغ بر 60 تن شیر مازاد بر مصرف درروز) باوجود 45هزار رأس گوسفند وگاو. 4-برخورداری بادرود از 1700 هكتار باغات انار(كه بالغ بر 80 درصد آن بعنوان برترین انار ایران به كشورهای اروپائی صادر میشود)،3900 هكتارسطح زیر كشت گندم وجو،700 هكتار ذرت علوفه ای ودانه ای،1300 هكتار صیفی جات (شامل بهترین نوع طالبی،خربزه،گرمك وخیار